Friday 25 October 2019

OK KE KALAU BELI RUMAH KAT TANAH REZAB MELAYU ?



Sebelum tu , tau tak komposisi Tanah Rizab Melayu sekarang tinggal tak sampai 12% ?

Ni bukan kajian saya ye ๐Ÿ˜… tapi daripada para-para kademk universiti IPT kt Malaysia ni.

Tahun 2009 dikatakan daripada 3.1 juta hektar Tanah Rizab Melayu tinggal 1.57 juta hektar sahaja. Sekarang ni dah 2019 berapa hektar agaknya yang tinggal ?

Beberapa resolusi yang telah diperbincangkan tentang Tanah Rezab Melayu ni antaranya diperketatkan syarat penukaran status Tanah Rizab Melayu untuk aktiviti pembangunan dan gantian Tanah Rizab Melayu yang dibatalkan statusnya untuk tujuan pembangunan tanah rizab yang baru.

Tau tak di Laman Kelubi Banglo Eksklusif Beranang / Semenyih yang sedang dibina sekarang ni status Tanah Rezab Melayu dan Freehold ?

Ada setengah orang yang mempunyai perspektif yang sempit akan nilai Tanah Rezab Melayu ni.

Tapi tau tak nilai Tanah Rezab Melayu ni boleh meningkat setanding pembangunan kat kawasan tanah terbuka sebab ia berpotensi untuk dimajukan.

Sebagai contoh Tamu Hotel & Suite di Jalan Raja Alang,Kg Baru iaitu Hotel 42 tingkat yang dibangunkan oleh Zikay Group of Companies. Lepas je siap pada tahun lepas Feb 2018 ,hotel ni dinilai sama seperti hotel-hotel lain kat tanah bukan rezab Melayu juga contoh lain Bangi Convention Centre di Bandar Baru bangi.

Begitu juga di Laman Kelubi Banglo Eksklusif Beranang / Semenyih ni sangat untung disebabkan kawasan mereka berdekatan dengan kawasan membangun jadi harga hartanah sana juga turut naik.

0 Comments:

Post a Comment